Verantwoordelijkheid |
“Ik doe wat ik kan en ik laat dat zien.” Verantwoordelijkheid: nemen, geven, kunnen voelen, krijgen, delen….. We willen het samen met de leerlingen goed hebben in de school en in de groep. Iedereen leert vanuit een basis van vertrouwen en veiligheid en maakt vanuit deze basis eigen keuzes en aanvaardt de consequenties hiervan. Kinderen en teamleden leren steeds meer eigen verantwoordelijkheid te nemen en hun handelen te legitimeren. Dit vraagt vertrouwen, in jezelf en in de ander. Daarnaast vraagt het om vrijheid en ruimte geven aan de kinderen, zodat het mogelijk wordt om die verantwoordelijkheid te kunnen/mogen nemen. Deze vrijheid en ruimte staan gelijk aan de verantwoordelijkheid die de kinderen aan kunnen. Hierbij moet je denken aan de verantwoordelijkheid voor je gedrag, de verantwoordelijkheid voor de materialen, maar ook de verantwoordelijkheid voor de taak waaraan wordt gewerkt. |
Personeel |
We leren de leerlingen om op een juiste wijze de verantwoording te nemen en met verantwoordelijkheid om te gaan. Dit doen wij door: - leerlingen bewust te maken van hun emoties;
- een open en flexibele houding richting de leerlingen te hebben;
- leerlingen te helpen bij het stellen van (sociaal-emotionele) doelen;
- verantwoordelijkheid te nemen in hun voorbeeldfunctie;
- helder te zijn in verwachtingen naar de leerlingen;
- ervoor te zorgen dat leerlingen en ouders zich welkom voelen in de school;
- gesprekken met leerlingen te voeren over verantwoordelijkheid.
|
Leerling |
De leerlingen kunnen proberen om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen door: - correct om te gaan met materialen van zichzelf en van een ander;
- initiatief te nemen binnen de groep;
- jezelf en anderen aan de klassenregels te houden;
- zorg te dragen voor- en rekening te houden met een ander;
- ervoor te zorgen dat het eigen leerdoel wordt behaald.
|
Hoe? |
Dit doen we door te werken met: - de basisafspraken klassenmanagement en deze structureel in te zetten;
- de inzet van Rots en Water;
- leerlingen betrekken bij hun eigen leerproces (kindgesprekken);
- het inzetten van een beloningssysteem;
- het gebruik van planborden in de groepen;
- leerlingen handvatten te geven hoe om te gaan met verantwoordelijkheid;
- de afspraken van de week als kapstok te gebruiken.
|
Respect |
“Je kunt pas respect hebben voor een ander als je respect kunt hebben voor jezelf.” Respect is een gevoel van bewondering, ontzag of eerbied. Dit kan respect zijn voor mensen al of niet op grond van iemands kwaliteiten of presentaties. Je aanvaardt iemand om wie die is ongeacht geaardheid, geloofsovertuiging, standpunten, voorkeuren die iemand heeft. Het is een combinatie van waardering en rekening houden met…… |
Personeel |
Om er voor te zorgen dat een ieder zich gerespecteerd voelt, verwachten wij dat: - de leerlingen worden behandeld zoals men zelf ook behandeld wil worden;
- een ieder zichzelf aan de afspraken houdt;
- men elkaar en leerlingen aan de afspraken houdt;
- kinderen worden aangesproken op hun kwaliteiten en talenten;
- de schoolafspraken worden besproken met de leerlingen en als leidraad worden gebruikt;
- men een oordeelloze houding heeft;
- men zich bewust is van de voorbeeldfunctie die men heeft;
- er respectvol wordt gecommuniceerd over leerlingen en ouders.
|
Leerling |
De leerlingen kunnen respect voor zichzelf en een ander tonen door: - naar elkaar te luisteren en begrip voor een ander op te brengen;
- bewust te zijn dat iedereen “anders” is;
- grenzen durven aan te geven en die van een ander te waarderen;
- zich aan de gemaakte afspraken te houden.
|
Hoe? |
Dit doen wij door: - gedragsafspraken zichtbaar te maken voor iedereen;
- kinderen bewust te maken van de verschillende vormen van communicatie;
- duidelijke kaders aan gedrag te stellen (gedragsafspraken);
- het inzetten van Rots en Water;
- burgerschapsonderwijs in de lessen te verweven.
|